Smarownice są nieodzownym elementem utrzymania ruchu i konserwacji maszyn w różnych branżach. Farmerzy, warsztaty mechaniczne oraz bazy transportowe mają różne wymagania i preferencje, dlatego ważne jest odpowiednie dobranie smarownicy do charakteru pracy.
Technika smarowania nie polega już tylko na korzystaniu ze smarownic na smar stały. Wiele urządzeń mechanicznych wymaga smarowania smarem półpłynnym lub płynnym. W przypadku takiego smarowania należy zwrócić uwagę na to, czy dany model smarownicy jest przeznaczony do smarów o niskiej lepkości. Większość standardowych smarownic jest przeznaczona do smarów o lepkości NLGI2. Zobacz smarownicę do smaru półpłynnego i oleju.
Polska, będąc krajem rolniczym, zmusza branżę do stosowania technik smarowania w celu zapewnienia bezawaryjnej pracy maszyn rolniczych. Konserwacja i regularne smarowanie są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania tych urządzeń. Wraz z rosnącą popularnością narzędzi akumulatorowych na rynku pojawiły się również smarownice tego typu. Smarownice akumulatorowe charakteryzują się mobilnością, co jest ich oczywistą zaletą. Jednak dla niektórych może być problematyczna ich wydajność w czasie, ponieważ jedno naładowanie akumulatora pozwala na zużycie około 7 sztuk kartuszy po 400 g smaru. Jednakże, jeśli smarownica akumulatorowa jest odpowiednio dobrana, wydajność w czasie nie powinna mieć większego znaczenia. Stacjonarne i mobilne smarownice zyskały na popularności dzięki instalacjom sprężonego powietrza, które pojawiły się w wielu warsztatach, manufakturach i zakładach produkcyjnych. Dzięki temu proces smarowania został znacznie przyspieszony i ułatwiony.
W przypadku smarownic pneumatycznych mobilność jest ograniczona długością przewodu sprężonego powietrza. Niemniej jednak profesjonaliści zajmujący się konserwacją maszyn doceniają niezawodność smarownic pneumatycznych, a w przypadku smarownic na beczki cieszą się brakiem konieczności ciągłej kontroli ilości smaru w kartuszu. Przy doborze smarownicy istotne jest, aby uwzględnić charakter pracy (mobilność, stacjonarność, utrzymanie ruchu) oraz przeznaczenie (dom, warsztat, przemysł). Dopiero w kolejnym etapie należy zwrócić uwagę na lepkość smaru i dobrać odpowiednią smarownicę. Zarówno smarownice ręczne, jak i pneumatyczne powinny być utrzymywane w czystości, zwłaszcza końcówka smarownicza. W przypadku smarownic pneumatycznych parametry sprężonego powietrza muszą być zgodne z instrukcją producenta.
W codziennej eksploatacji smarownic pneumatycznych warto zwrócić uwagę na zużycie końcówki smarowniczej i kalamitek w punktach smarowych. Zaleca się demontaż końcówki smarowniczej z kalamitki poprzez poluzowanie nakrętki kontrującej, a nie przez zrywanie. W przypadku dużej liczby punktów smarowych warto rozważyć automatyczną końcówkę smarowniczą, np. Atmo HC-21-M, która ułatwia i przyspiesza proces smarowania Zobacz w sklepie .
Jednym z często popełnianych błędów podczas pracy ze smarownicami jest ignorowanie warunków atmosferycznych panujących w Polsce. Na przykład, smar o lepkości NLGI2 może być w zależności od temperatury otoczenia w postaci stałej lub płynnej. W skrajnych przypadkach smar może wyciekać lub smarownica może nie być w stanie tłoczyć smaru. Przekładanie smaru oraz napełnianie pojemników smarownic ręcznie w niskich temperaturach może powodować tworzenie się kieszeni powietrza, co prowadzi do zapowietrzania smarownicy i braku tłoczenia smaru. Warto zwrócić uwagę na temperaturę pracy podaną w instrukcji obsługi smarownicy oraz karcie charakterystyki smaru. Zazwyczaj mówi się o temperaturze 20°C.
Dobór odpowiedniej smarownicy do charakteru pracy i typu smaru oraz zachowanie odpowiednich warunków pracy i konserwacji są kluczowe dla skutecznego smarowania maszyn.